Ce este diagnoza auto?
Asadar, generic vorbind, diagnoza auto – ca si activitate de service auto - poate fi definita ca fiind totalitatea operatiilor constand in verificari si masurari efectuate in scopul identificarii cat mai exacte a unui defect aparut la un autovehicul. Astfel, ea se poate realiza prin mijloace vizuale, hardware (mecanice, electrice, electronice), iar – in ultimii ani – si software (computerizat).
De ce testarea auto computerizata a devenit atat de necesara?
Scanarea si testarea computerizata, deci - pe scurt – diagnoza auto a devenit absolut necesara activitatii de service auto, datorita echiparii autovehiculelor produse in ultimele doua decenii, cu tot mai multe sisteme asistate electronic, ce functioneaza “in bucla inchisa” – unii parametrii de iesire devenind, din nou, parametrii de intrare – consecinta cea mai importanta fiind aceea ca in momentul in care o compunenta cedeaza, nu mai functioneaza nici celelalte, sistemul intrand in “regim de avarie”, semnalizat de regula prin aprinderea unui “martor de avarie” la bordul autovehiculului. Cele mai uzuale astfel de sisteme sunt: injectie (motor pe benzina si diesel), ABS, ASC, ASR, TCS, DSC, ESP, SRS - airbag, directie servo-asistata, aer conditionat, clima, transmisie automata si 4X4, pilot automat, imobilizator, instrumente de bord, inchidere centralizata, asistent parcare, frana electrica de stationare, etc.
In ce masura resetarea unui modul electronic, in vederea stingeii martorului de avarie corespunzator, din bordul autovehiculului, rezolva problema functionarii modulului respectiv?
Daca aprinderea martorului de avarie a fost cauzata de o situatie caracterizata de o anume conjuctura (de exemplu: inlocuirea acumulatorului, punerea pe pozitia a doua a contacului cu anumite componente deconectate, etc.), resetarea modulului poate conduce la functionarea normala a cestuia; insa daca aprinderea martorului de avarie a fost cauzata de aparitia unui defect, inca neinlaturat, resetarea modulului nu are sens, pentru ca nu-l va readuce in stare normala de functionare.
Se poate face diagnoza auto la module care nu sunt asistate electronic?
Da, se poate face, insa prin mijloace necomputerizate (prin observare optica si acustica, prin masurare mecanica, electrica si electronica, etc.), asa cum se procedeaza, de obicei, in service-urile auto.
Poate fi legala schimbarea indicatiei numarului de kilometri de la bord cu ajutorul echipamentelor de diagnoza auto computerizata?
Da, insa doar in situatia inlocuirii panoului de bord cu un altul care are memorata o alta valoare pentru acest parametru, decat cea reala.
Aprinderea pe panoul de instrumente de bord a unui martor, fie ca e vorba de ABS (Sistem AntiBlocare – roti), ESP (Program Electronic de Stabilitate), TCS (Sistem de Control al Tractiunii) sau de SRS (airbag) indica acivarea sau dezactivarea respectivului sistem?
Indica DEZACTIVAREA respectivului sistem, in scopul prevenirii conducatorului auto cu privire la acest aspect si – in consecinta – adoptarii de catre acesta a unui stil de conducere adecvat acelei situatii, pana la prezentarea anomaliei functionale unui service auto, in scopul efectuarii unei reparatii care s-o inlature.
E suficient sa putem citi codurile de defect obtinute prin scanarea sistemului auto, pentru a putea sa ne pronuntam asupra defectului propriu-zis?
De cele mai multe ori – NU, deoarece diagnoza auto computerizata nu presupune doar citirea pe un ecran a unui cod de defect, ci si asocierea aceluia cu anumite simptome si rezultate ale unor verificari si masuratori; unele defecte, datorita lipsei instalarii unor senzori pe anumite zone din sistemul aflat in discutie, nu pot fi masurate de catre controller-ul responsabil pentru functionarea acelui sistem, acesta putand genera coduri de defect care nu corespund efectiv defectului, ci poate doar unor consecinte ale acestuia.
Care e diferenta intre un scanner si un tester, atat timp cat ambele servesc diagnozei auto?
Un scanner auto permite – prin definitie – citirea si stergerea codurilor de defect gasite, in timp ce un tester auto are si capacitatea de a realiza unele masuratori si teste pentru anumiti parametri, respectiv pentru anumite componente auto.
Cum se explica faptul ca autoturismele mai vechi (7-12 ani vechime) sunt mai fiabile si mai putin pretentioase decat cele noi?
E foarte simplu: un sistem, cu cat e mai simplu (ca numar de componente), cu atat e mai fiabil; invers: un sistem, cu cat e mai complex, cu atat e mai putin fiabil; ori producatorii auto, in prezent, realizeaza modele tot mai complexe, dotate cu fel de fel de gadget-uri, proiectate sa tina putin peste limita garantiei, ca doar traim intr-o societare de consum, nu? Orice reparatie auto aduce venituri atat unui service auto, cat si producatorilor de piese de schimb din domeniu.
Aprinderea martorului de avarie galben, cu aspectul unui contur de motor, semnifica doar aparitia unor probleme legate de noxe, asa cum indica in majoritatea manualelor de utilizator ale diferitelor autovehicule?
Sigur ca nu; acesta semnifica o avarie (de orice natura) a sistemului de control al grupului motopropulsor, pentru a carei identificare trebuie apelat tot la un service de diagnoza auto (aparitia catorva sute de coduri de defect poate genera aprinderea acelui martor de avarie), in scopul identificarii unei modalitati de reparare.